Vacker smörgåstårta


Den här smörgåstårtan bakade jag till min familj för ett tag sedan. Det var inget särskilt den dagen men man kan överraska dom man tycker om med något extra ändå tycker jag. Den blev väldig god och det var första gången jag bakade brödet själv till just smörgåstårta. Jag tog ett recept från Brunkebergs bageriet bok som hon kallar för sandwichbröd. Jag gjorde dem runda så det skulle passa till min blombukett.

Steg 1.
poolish:

450 g vatten
10 g jäst
450 g vetemjöl med hög proteinhalt  ( jag tog manitoba cream )
50 g honung

Steg 2
Poolishen från steg 1
30 g jäst
1 äggula
300 g vetemjöl med hög protein halt
75 g rumstempererat smör
15 g havssalt
ägg till pensling

Steg 1
Blanda alla ingredienser till en smet i en bunke. täck med plastfolie och låt stå i rumstemperatur i 2 timmar eller i kylen under natten.

Steg 2
Blanda poolishen med jästen, äggulan och vetemjölet.
Arbeta degen i hushållsmaskin i 10 minuter, eller för hand minst dubbelt så länge. Arbeta in smöret klickvis. Tillsätt saltet och arbeta ytterligare 5 minuter. Låt degen vila i bunken i  20 minuter.

Forma degen till tre runda bullar och låt dom vila i 10 minuter.

Platta till bullarna försiktigt, vik en kant mot mitten och tryck till försiktigt med handloven. Vik degen igen och tryck åter igen med handloven. Rulla till jämna bröd. (jag gjorde runda ) Lägg dom i smorda brödformar och låt jäsa i 1 1/2 timmar i rumstemperatur eller i kylen över natten.

Sätt ugnen på 250 grader

Pensla bröden  med uppvispat ägg. Ställ i dom i ugnen och sänk genast temperaturen till 175 grader.

Grädda bröden i 30 minuter eller tills brödets innetemperatur är 98 grader. Du kan också ta ut brödet och knacka på undersidan. Det ska låta ihåligt när dom är klara.

Låt bröden svalna på galler.

Jag gjorde 2 runda och ett avlångt. Men det räckte med ett av dom runda till min smörgåstårta. Det avlånga brödet är ju bättre form på om man vill använda det till just sandwichbröd.

Jag delade sedan det runda brödet i fyra, och hade tre olika fyllningar. mitt råd är nog att nöja sig med en eller högst två fyllningar.
Sedan spacklade tårtan med uppvispad creme fraiche och färskost. Sedan är det bara att låta fantasin flöda.

Hoppas jag lyckades inspirera några av er.

LYCKA TILL













Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur jag klär en bakform

Halloumi och zucchinibiffar

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning