Hallonmousse till tårtfyllning.

Hallonmousse är så vansinnigt gott som fyllning i tårta tycker jag. Det här receptet är det som jag använder mig av. Dels är det enkelt och så blir det alltid så bra. Gör den helst dagen före så den får stå och stelna till rätt konsistens.
Den här satsen räcker som fyllning i ett lager i en tårta 25 cm i diameter.

350 g hallon, frysta går bra
1/2 - 1 dl socker
3 gelatinblad
3 dl grädde




Väg upp 350 g hallon och tillsätt 1/2 - 1 dl socker i en kastrull. Låt koka en stund. Använder man frysta utländska bär så ska dom koka i minst 2 minuter.


Lägg 3 st gelatinblad i rikligt med kallt vatten 5- 10 minuter.

Sila hallonen i en finmaskig sil. Pressa ner med en sked eller slickepott. Glöm inte att skrapa under silen där massor av hallonmos sitter

.

Krama ur dom uppblötta gelatinbladen och rör ner 3 st ( ett i taget ) i det varma hallonmoset.


Vispa 3 dl grädde. Hellre för löst än för hårt.
 Blanda det avsvalnade moset med grädden. Smaka av om den är lagom söt. Vill man ha den sötare så tillsätt florsocker så smälter den fint i moussen.
 Plasta och ställ in i kylen minst 6 timmar. Använder man tårtring så kan man fylla sin tårta på en gång.

Använd endast riktig 40% färsk grädde, inget annat.





Visst var det enkelt, ja, jag sa ju det.

Lycka till !

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur jag klär en bakform

Halloumi och zucchinibiffar

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning