Vit chokladmousse



Vitchokladmousse är överraskande gott.
 Jag gillar inte att äta vitchoklad så jag blev så förvånad att det var så in i norden gott som mousse. 
Blev en ny favorit för mig. Jag har precis gjort en sats x 4 och passade på att ta lite bilder. 
Här kommer receptet som är lagom till ett lager fyllning i en tårta på 25 cm i diameter.




185 g vit choklad av god kvalitet 
(mjölkchoklad om du vill ha mjölkchokladmusse)
3 dl grädde
1 st gelatinblad

( mörk choklad fungerar på samma sätt, uteslut gelatinbladet )


Lägg gelatinbladet i rikligt med kallt vatten 5-10 minuter.





Värm grädden utan att den kokar. 
Passa den noga.



Hacka chokladen och lägg i den varma grädden och rör så att det löser sig.

Krama ur det blötlagda gelatinbladet och rör ner det i chokladen.

Häll allt i en bunke, plasta och ställ in i kylen tills nästa dag.

Vispa upp allt till ett riktigt fluffigt mousse.





Använd riktig 40 % färsk grädde, inget annat.  

Kanske det blir din nya favorit också, vem vet.

Lycka till !


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning