Hur jag täcker en tårta



Nu ska jag visa hur jag täcker en tårta med sockerpasta. 
Först och främst har du fyllda tårtbottnar som är spacklad och klar. 
Tips på hur man gör det finns också här på tipssidan.





Börja med att färga in sockerpastan eller marsipanen i den färg som tårtan ska ha.
 Ta en tandpetare och stick ner i pastafärgen och sedan på sockerpastan, knåda in så färgen blir jämt fördelad. 
Vill man ha starkare färg tar man en ny ren tandpetare och gör om samma sak.




  Kavla ut sockerpastan lagom tunn ca 3- 4mm.





Mät tårtan från ena sidans kant till den andra sidans kant med ett snöre, för att kunna mäta hur stort lock du ska kavla.



Sträck snöret ( jag kunde inte sträcka här eftersom jag höll i kameran med ena handen) och mät så att snörets längd får plats runt hela + lite till. Hoppas att min beskrivning går att förstå.

Locket ska alltså bli lite för stort för att du ska kunna sträcka ut det sedan och slippa veck.


Lyft upp pastan på underarmarna och lägg försiktigt den rakt över tårtan.



Jag använder mig av en smoother för att jämna till och fästa socker pasta på ovansidan. Har man ingen sådan så kan man använda händerna.




Sträck sockerpastan och fäst genom att försiktigt stryka pastan uppifrån och ner med hjälp av händerna.



Sträck och stryk, blir det ett veck så lyfter du bara snabbt och sträcker ut det igen.
 Inga veck vill man ha.




Ta sedan smoothen eller händerna och stryk och jämna till din tårta så du blir nöjd.


Sedan skär man av överflödig pasta, antingen med en kniv eller som jag med en pizzaskärare.
Här spar jag en liten kant som jag ska göra fina mönster på. Vill man inte det så skär man närmare tårtan.





 Så här gör jag söta mönster runt hela kanten med det här verktyget.  



Sedan är det bara att färdigställa sin tårta. Så här blev den här.

Lycka till







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning