Hur jag gör macarons, steg för steg.


Macarons eller makron som vi säger på svenska, är svåra att baka tycker jag. Jag har bakat dem flera gånger och mina livs första kan jag skratta ihäl mig åt. Jag har under årets lopp provat göra på olika sätt för det verkar som det finns ett stort utbud av olika recept. Jag har mixtrat och testat och kommit fram till vad som fungerar för mig. Kanske min beskrivning hur jag gör, kan hjälpa någon som rivit sitt hår till vansinne för dessa små förtjusande mandelkakor.

Så här kommer receptet och bilder som hjälp i processen.

150 graders ugnsvärme 12- 15 minuter


Två plåtar.

4 st äggvitor ( ca 30 g vardera)
150 g mandelmjöl
150 g florsocker
30 g strösocker

Sockerlag:
130 g socker
40 g vatten




Väg alla ingredienserna. Mandelmjölet ska siktas, så väg det efter siktningen eftersom det kan bli lite stora mandelbitar kvar i silen ( kan sparas till annan bakning)



Sikta mandelmjöl och florsockret . Blanda väl.



Tag hälften av äggvitorna dvs. 60 g och blanda ner i mandel och florsockret.





Vispa upp den andra hälften av äggvitan och väg upp 30 g socker. Häll i omgångar ner sockret i äggvitan. Vispa till ett vitt fast skum.



Mät upp 130 g strösocker och 40 g vatten. Häll i en tjockbottnad kastrull och låt koka till 118 grader.
Det tar inte så lång tid, men det här momentet kan stå redo ( uppmätt i kastrull ) så behöver inte den uppvispade äggvitan vänta så länge. Koka den däremot när det är dags.



Häll i en fin stråle den heta sockerlagen ner under fortsatt vispning i den uppvispade äggvitan. Häll inte på kanten bara för den är seg och fastnar då på kanten. Fortsätt vispa till den blir kall  / sval.


Så här ska den se ut. Slät, blank och lite seg.

Vill man ha någon färg på den ska man färga den nu. jag använder mig av pasta färg, samma som jag färgar min sockerpasta med. Finns att köpa på nätet. Har inte provat med hushållsfärg ( karamellfärg )



Ta en liten klick av marängsmeten och blanda in med en slickepott i mandel/florsocker/äggvite smeten.


Ta lite i taget och blanda tills all äggvita är i blandat.
 Här ser jag att min smet är alldeles för tjock. Den sitter fast i slickepotten och det går inte för sig. 
Den ska vara lavaliknande, rinna långsamt. Här måste man ha lite ovispad äggvita redo. 
Blanda ner LITE äggvita i taget tills du tror att den är lagom konsistens. 
Den ska liksom flyta ut lite grand när den ligger i bunken. 
Och hur vet man det då, jo man provar och provar sig fram och tills slut så vet man efter några bakomgångar. 
Vissa gör perpekta första gången.




Det här momentet är också bra att ha klart i förväg. 

Krukan är bra som hjälpmedel, om man inte har en kompis som kan hålla den medans man fyller.


Häll i all smet.


Spritsa små rundlar stora som en femkrona. Här ser den för tjock ut, men om några sekunder har den flutit ut en aning. Blir det små toppar på så doppa fingret i vatten och tryck lätt på toppen så försvinner den. Lyft hela plåten och släpp ner den hårt i bänken, så hjälper det till att få bort eventuella luftblåsor och ojämnheter.


Här är det dags att dekorera om man nu skulle vilja göra det.
Det blir två stycken plåtar av den här satsen. Låt dem nu stå en timme ungefär. Det ska bli en tunn hinna över ytan.

Grädda sedan kakorna i 12-15 minuter i 150 graders ugnsvärme.
 De ska lossa lätt från bakplåtspappret när de är färdiga. Sitter de fast så låt dem gräddas en liten stund till.

Ta ut dem och låt svalna på ett galler. 
När de är helt kalla så lossa dem försiktigt och fyll dem med någon god smörkräm eller frosting.




Här är mina rosa macarons som jag fyller med blåbärsfrosting. 
Spritsa på en klick på hälften av kakorna och lägg på en och tryck i hop.




Jag gjorde en sats innan och den färgade jag rosa. 
Man fyller dem med smörkräm av något slag och lägger i hop dem två och två. 
Förvaras i en plastburk med lock i kylen.

Jag fyllde mina med Cream cheese frosting. Hälften smaksatte jag med smält vit choklad och hälften med blåbär. det blev väldigt gott. Det receptet lägger jag ut i morgon, under fliken frosting.

Hoppas mina bilder och tips uppskattas. 
Undra du något så hör gärna av dig.

Lycka till!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning