Hur jag gör en ros i sockerpasta

Det här med att göra rosor i sockerpasta är inte helt lätt att få till snyggt. Jag anser mig ha en bit kvar till den perfekta rosen, men jag tänker visa hur jag gör i alla fall. Man kan göra på väldigt många sätt och på det här sättet gör i alla fall jag.


Jag brukar blanda in lite tylopulver i min sockerpasta eller använda mig av gum paste för att den ska torka fortare och är inte lika mjuk som endast sockerpasta är. Rulla en boll i den färgen som önskas och forma till en kon. Pudra med maizenamjöl på bordet / siliconduken.Tag en bit sockerpasta/ gumpast och kavla ut så tunt du bara kan.




De här utstickarna tycker jag är bäst att använda. I dag använder jag mig av tre olika storlekar, ska man göra en större ros så kan man ta en storlek större till och göra flera blad. Här trycker jag ut fyra av de minsta, 6 av de mellanstor och 8 st av de största.


Sedan lägger jag dem i en plast ficka som jag har klippt upp på ena sidan. Där kan de ligga en stund utan att torka medans jag jobbar med min ros.



Sedan börjar jag med mina största blad som ska sitta ytterst på rosen. Jag börjar med dem eftersom de ska få torka i rätt position som du snart ska få se. Lägg bladet på en formdyna och dra med verktyget ball tool eller något liknande som du har för att tunna ut kanterna.



Dra längst kanterna till du tycker att det ser lagom tunt ut.



Vänd på den och lägg på en lite mjukare formdyna och dra med ball toolen från mitten och mot dig. Det blir då en liten fördjupning i den.




Lägg den i en matsked och forma yttersta bladen runt skedens kanter som bilden visar. Låt den ligga kvar så och lägg skeden åt sidan. Fortsätt med nästa stora blad osv.


Låt de ligga så att torka.



Tag sedan två av de minsta och tunna ut kanterna.


Fukta lite vatten på bladens kanter.



Fäst runt ett blad runt konen på det här viset. sätt det tajt så det inte blir någon öppning upptill.




Sätt dit nästa blad osv.

Sätt bladen omlott och fukta med lite vatten så de fastnar. Här lät jag bladen stå ut bara för att det skulle vara lättare för dig att se hur jag sätter dem innan jag sluter om och klistrar fast dem med lite vatten.




Man får peta isär dem lite så det blir lite mellanrum.


Sedan när man tycker att de stora bladen som ligger i skedarna har torkat klart så gör man lika dant med dem. Sätt dem runt rosen, ju fler blad desto större ros.


Så här såg de ut när de låg på den färdiga tårta. 

Hoppas du fick inspiration och vill prova göra sockerrosor, det är så vansinnigt rolig kan jag lova.
 Och du, lycka till!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur jag klär en bakform

Halloumi och zucchinibiffar

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning