Starta och mata din surdegsgrund


Min surdegsgrund är en del av våran familj numera.
Den står där i kylskåpet och blir ompysslad och matad som vilken liten familjemedlem som helst.

 Numera har jag bara en surdegsgrund. Från början hade jag både vete och rågsursgrund, sedan kom jag på att det inte spelar så stor roll vilken surdegsgrund man använder, vare sig det är bröd bakat på rågmjöl eller vetemjöl.
Så numera har jag bara vetesurdesgrund i mitt kylskåp.

Det är mindre jobb att sköta om en surdeg än två, hellre en välskött än två halvbraskötta brukar jag tänka.


Jag tycker att det är lättare att få i gång en rågsurdegsgrund, så mitt tips är att starta en sådan om man aldrig har gjort det förut.



Steg 1. 

200 g fint rågmjöl
100 g rårivet äpple
2-3 dl ljummet vatten ca 40 gradet

Steg 2.
200 fint rågmjöl
2 dl ljummet vatten ca 40 gradet



Steg 1.
Blanda 200 g rågmjöl med 2- 3 dl  40 grader ljummet vatten och 100 g rårivet äpple i en större glasburk med lock.

Den ska vara ren men får inte finnas något dismedelrester kvar så var extremt noga med att skölja ur den.

Konsistensen på blandningen ska vara trögflytande.

Ställ burken med locket liggande löst uppepå, på en varm plats i ditt kök, ovanför kylskåpet tex. brukar vara lite varmare.

 Låt den stå 2- 4 dagar och skaka lite grand på burken morgon och kväll.

När du ser små bubblor är det dags för steg 2.

Steg 2.
Tillsätt 200 g rågmjöl  och 2 dl 40 grader ljummet vatten. Rör om och ställ tillbaka burken med locket liggande löst uppepå.

Efter ett dygn  ska den ha kommit i gång och börjat bubbla och efter två dygn är den färdig att användas.

Surdegsgrunden blir bättre och bättre med tiden ju äldre den blir, så om den inte bubblar så jätte mycket i början så blir det mer fart på den ju fler gånger du har matat den.

Mata den ofta men minst en gång i veckan.

Surdegsgrunden ska stå i kylskåpet när den inte används.


Hur jag matar min surdeggrund:

Om jag ska baka så häller jag 100 g av min surdegsgrund i en bunke och tillsätter 120g fint rågmjöl och 200 g ljummet (ca 30 grader ) vatten och rör om.

Konsistensen ska vara som tjock pannkaksmet.

 Är den för tjock så tillsätt lite mer vatten och vice versa, mängden är inte det viktigaste utan konsistensen är den som är viktig.

Om jag rör om och håller upp skeden ska det som fastnat på skeden rinna av långsamt, då är den perfekt.

 Låt den stå framme i rumstemperatur.

Ska jag baka på morgonen så gör jag det här kvällen före.

 Lägg på ett löst lock uppepå eller en bit plastfolie.

Så här ser den ut när den har kommit i gång.





Vill du vara säker på att surdegen är tillräckligt aktiv och redo att bakas på så gör så här:
Häll kallt vatten i ett glas. Tag lite av surdegsgrunden och lägg i vattnet. Flyter surdegen är den redo att bakas på, sjunker den till botten så häll bort lite och mata den på nytt och vänta några timmar till.


Glöm inte att spara ca100 g i en ren burk och ställ in i kylen.

Om jag inte ska baka utan bara mata så häller jag bort lite surdegsgrund så det återstår 50-100 g i burken,
tillsätter 60 g fint rågmjöl och 100 g vatten. Kolla konsistensen med sked tricket.

Skruva på locket och ställ in i kylskåpet.

 Bakar man inte så ofta så kan man låta sin surdegsgrund stå framme efter matning i bland så den får komma i gång och bubbla lite.

Ställ sedan bara in den i kylskåpet igen.

Tycker du inte att den bubblar i gång så bra så slår du bort en del och matar den ytterligare och låter den stå framme några timmar till.


Det kan kännas som mycket jobb att sätta och sköta om din surdeg, men faktum är att det blir en del av din vardag och inte alls  mer jobb än att sköta om och mata resten av familjen, nä... skämt åsido.

Sköt om din surdeg så lever den lika länge som du själv, snacka om livslång vänskap.

Lycka till!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning