Maraboujapp kakor

God morgon till dig och denna härliga lördag!, Fast jag tror hela tiden att det är söndag i dag. Att få en extra ledig dag som det blev den här helgen är väldigt förvirrande. Jag är förvisso otroligt glad för det men glömmer bort det hela tiden.
En extra ledig dag  hemma hos mig betyder tid för mer bakning.
Här har jag gjort kakor med hackad maraboujapp i, stora och goda kakor som slinker ner väldigt lätt. Och vet du, de är så lättbakade så det är nästan inte sant.



 

         
      Maraboujapp kakor   
                          
125 g smör
1.5 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
4 dl vetemjöl
2 nypor havssalt
1 ägg
150 g hackad maraboujapp

Gör så här
Blanda i hop alla torra ingredienser i en stor bunke eller matberedare med kniv.
Lägg i kylskåpskallt smör skuren i mindre bitar och kör i hop till en deg i matberedaren eller nyp ihop med fingrarna. Knäck i ägget och arbeta snabbt ihop till en deg. 
Blanda slutligen i den hackade chokladen.
Rulla till en tjock rulle och låt ligga i kylen eller frysen en stund.
Sätt ugnen på 175 grader.

Skär jämntjocka bitar av rullen, blir ca 25 st.

Lägg på bakplåtspappersklädda plåtar och grädda i ca 12 minuter.

Sedan får man allt vänta en stund när de kommer ut från ugnen så de får svalna.

Men sen du är det bara att smaska på.

Lycka till!





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning