Frö och fruktbröd av surdeg

Ett mycket gott surdegsbröd, med både frukt och rostade frön.

Jag bakar numera aldrig med recept, men efter jag bjudit några vänner på det här brödet så lovade jag att göra ett recept, och här kommer det.



3 st bröd

Det här behöver du:

2 dl matad och bubblig surdeg 
7 dl kallt vatten
1 msk honung
ca 12-15 dl vetemjöl med hög proteinhalt (Jag använder Manitoba cream )
4 dl fint rågmjöl
2 msk havssalt
2 dl solroskärnor
1 dl pumpakärnor
1 dl krossad linfrö
1 dl russin
15 st torkade aprikoser

Gör så här:

Lägg frukten i en bunke och fyll på med kallt vatten så att det täcker.
Är de väldigt torra kan man göra det dagen före.

Sätt ugnen på 175 grader.

Häll fröna på en ugnsplåt, och rosta dem gyllenbruna i några minuter.
Passa dem noga, det går fort från gyllenbrunt till svart.



Häll surdeg vatten och honung i assistenten och blanda.

Tillsätt rågmjölet och 1 liter av vetemjölet.

Arbeta degen en stund och tillsätt resten av mjölet.

Arbeta degen i minst 10 minuter, tillsätt saltet och arbeta 5 minuter till.

Sila av vattnet från frukten och tillsätt dem och de rostade fröna.


Smörj en plastlåda med rapsolja och häll i degen där.


Jag har köpt min låda på Ikea och är perfekt att jäsa i.

Den är 30 cm lång, 22 cm bred och 15 cm hög.

Låt den nu stå i rumstemperatur så att jäsningen kommer i gång.
Det tar ett par timmar ungefär.


Det som är så bra med en genomskinlig plastlåda , är  att man ser hur mycket den har jäst, det är lite spännande tycker jag 
och jag älskar mönstret som blir innanför.

Jag brukar vika degen några gånger också, men har inga bilder hur jag gör.

Det fungerar utan vikningar också.

Ställ in hela lådan med locket på i kylen till dagen därpå.


Här har den jäst dubbelt upp i kylen under natten.

Stjälp upp den på mjölat bänk och dela den i tre delar med en degskrapa, knåda inte.

Forma till tre bröd och lägg dem i mjölade jäskorgar.

Låt dem nu stå och jäsa lite till och bli rumsvarma 1- 2 timmar.

Sätt en tom ugnsplåt längst ner i ugnen.

Sätt ugnen på 275 grader.

När ugnen är het, så stjälper du upp två av bröden på en bakplåtspappersklädd plåt. 


Snitta bröden med ett rakblad eller vass kniv.

Sätt in bröden mitt i ugnen och släng samtidit in ett glas vatten på den tomma plåten längs ner i ugnen.
Stäng snabbt luckan och vrid ner temperaturen till 220 grader.

Nu har du ånga i ugnen, så du får en frasig skorpa på brödet.

Öppna ugnsluckan och släpp ut lite ånga efter 20 minuter.

Grädda brödet till en innetemperatur på 98 grader.

Det tar ungefär ca 35 minuter.

Lägg dem nygräddade bröden på ett galler, ingen bakduk över, för vi vill ha en riktigt frasig skorpa.





Bre på riktigt gott smör och en bit ost.

Hoppas du inte tyckte det lät allt för krångligt.
Att baka med surdeg kräver lite tålamod eftersom det är mycket jästid, men det är det värt.
Baka ofta så blir du snart van och det går som på räls.

Har du ingen surdegsgrund, så tycker jag du ska starta en på direkten.

Klicka här så hjälper jag dig att komma i gång.

Lycka till!




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning