Veganska tårtbottnar (Mjölk och äggfria)

Efter mycket trixande, prövande och otaliga bottnar som kastats rakt ner i kompostpåsen, har jag nu lyckats skapa ett recept på utomordentligt perfekta veganska tårtbottnar.

Jag gjorde en sats som jag sedan delade i två springformar 26 cm i diameter.
Så det blir alltså två ganska tjocka bottnar, så man får baka tre omgångar om man som jag vill ha två tårtor med tre bottnar till varje.
 Anledningen till att jag gjorde så var att det var svårt att få en bra hög botten att dela i tre som man vanligtvis gör med en botten bakad med ägg.
Mitt förrra recept ( till hattårtan) var en mindre mängd till en mindre form och då gick det bättre att dela den.

Så håll i hatten, här kommer receptet.

Det här behöver du:

3 dl spad (ca 2 st burkar) från konserverade 
vita bönor eller kikärtor (aquafaba)
4 dl socker
1 dl rapsolja
4 dl vetemjöl
2 dl maizenastärkelse
3 tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker
zest från 1 st lime (valfritt)

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.

Pensla 2 st springformar 26 cm i diameter med rapsolja och bröa med strödbröd eller mannagryn.

Blanda de torra ingredienserna ordentligt i en bunke.

Vispa bönvattnet med sockret på medelhastighet till ett marängliknande fluff. 

Blanda ner zesten från 1 st lime.

Rör försiktigt ner rapsoljan, vispa inte för mycket.

Sikta ner det torra i bönvispet.

Blanda med en slickepott med stora tag, blanda ordentligt men inte onödigt mycket.

Fördela smeten i de två formarna.

Sätt in i ugnen och vrid ner temperatren till 175 grader.

Grädda i 30 minuter.

Känn efter med en sticka om bottnen är klar, den ska vara torr när du drar ut den, annars grädda lite till.

Låt svalna i formen med bakduk över.









Hoppas receptet kommer dig till glädje.

Lycka till!






Kommentarer

Nathalie sa…
Tänkte prova detta till helgen. Gräddar du båda samtidigt?:)
Håller tummarna att det är ett bra recept.:) så svårt att göra tårtbotten äggfri, om man vill ha dem hög och fluffig!:)

Populära inlägg i den här bloggen

Hur jag klär en bakform

Halloumi och zucchinibiffar

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning