Halloweenbakelser

I dag går vi över till vintertid och fick ställa tillbaka klocka en timme.
Det var perfekt tyckte jag för jag har stökat i köket hela morgonen och blev så glad när jag kom på att jag hade en timma extra.
Jag har tänkt att jag ska göra prinsessbakelser en tid för det är mitt favoritbakverk, nu när det snart är Halloween så gjorde jag dem i det temat istället.
De blev superduper goda, lite pillrigt med marsipanen med det är det värt tycker jag.









Det här behöver du till 6 st :

Vaniljkräm 1/2 sats receptet här.

Hallonsylt

 Ca 500 gr marsipan

Ca 2 dl grädde 

Bottnar:
3 st rumsvarma ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 dl kokhett vatten

Gör så här:

Börja med vaniljkrämen så den får kallna och bli stabil.

Vill du göra egen hallonsylt så kokar du hallon med syltsocker och låter kallna.

Gör sedan bottnarna:

Sätt ugnen på 250 grader.

Vispa äggen och sockret riktigt länge så det blir vitt och pösigt.

Blanda mjölet och bakpulvret.

Vänd ner mjölet/bakpulvret i äggvispet.

Vispa försiktgt ner det heta vattnet till en jämn smet, vispa inte mer än nödvändigt.

Häll smeten i en bakplåtsklädd ugnsplåt, pensla eventuellt pappret med flytande margarin eller olja.

Sätt in plåten när temperaturen är 250 grader.

Grädda 5-6 minuter.

Stjälp upp bottnen på ett bakplåtspapper.

Dra försiktigt bort pappret, om det sitter fast så pensla pappret med kallt vatten först.

Låt svalna under bakduk.

Tag ut 12 st rundlar med lämplig rund utstickare eller glas, ca 7-8 cm i diameter.

Spar sockerkaksresterna som blir runt rundlarna och frys in. (kan användas till att baka punchrullar med tex.)

Montering:

Lägg vaniljkrämen i en spritspåse och spritsa runt kanterna på 6 st rundlar.

Lägg en rejäl klick hallonsylt i mitten.

Lägg sedan en rundel uppepå och tryck till lite lätt.

Vispa ca 2dl grädde till ett fast skum.

Om det blev vaniljkräm över kan du blanda ner det i grädden.

Spackla runt bakelsen med grädden.

Lägg lite extra på toppen så den blir lite rund.

Ställ i i kylen medans du förbereder marsipanen.

Färga marsipanen med orange hushållsfärg.

Pudra arbetsbänken med lite potatismjöl, använd med fördel en siliconmatta under.

Kavla marsipanen ganska tunt.

Skär ut stora rundlar ca 19-20 cm i diameter, jag använder en pizzaskärare till det.

Lägg marsipanen (som nu är alldeles för stor) på bakelsen, forma den efter bakelsen med händerna och skär sedan så nära kanten som möjligt. Man gör lika som när man täcker tårtor så kolla här hur man gör.


Låt bakelserna stå i kylen och ta bara fram den du arbetar med.

Forma små spindlar, spöken och pumpor eller vad du kan komma på.

Kanske barnen kan göra dekorationerna.

Pudra på lite florsocker med en sil och sätt sedan på din figur.

Jag viker upp en kant på bakplåtspappret.









Det blev riktigt gott.

Prova du med vettjá.

Lycka till!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning