Pannkaks-tårta med lemoncurde och hallonsylt

Min ynsta son fyller 18 år i veckan som kommer och vi har firat honom redan i dag med pannkaks-tårta som han önskar sig varje år. Men det är ingen som klagar för vi älskar det hela familjen. I år så varvade jag lagren med lemoncurde, hallonsylt och grädde. Jag gjorde minimaränger som jag garnerade med och färska hallon och blåbär.



Gör pannkakssmeten minst en halvtimme innan gräddning så mjölet får dra åt sig vätskan och svälla.

Det här behöver du:

3 1/2 -4 dl vetemjöl
9 dl mjölk 3% fetthalt
4-5 st ägg beroende på storlek
knappt 1 tsk salt
3 msk smör + extra till stekning

Gör så här:

Häll mjölet i en bunke.

Häll ner hälften av mjölken och vispa till en jämn smet.

Häll i resten av mjölken

Tillsätt äggen och saltet.

Smält smöret och tillsätt i smeten.

Låt stå och svälla i en halvtimme minst.

Grädda tunna fina pannkakor i smör.

Lägg i hög och låt kallna.

Hallonsylt:

500 g hallon, frysta går bra.

250 gr syltsocker

Koka hallon på medelvärme i några minuter och rör några gånger under tiden.

Ställ för att kallna

Lemoncurde:

Saften från 1-2 citroner (1 dl)
2 tsk rivet citronskal
75 gr socker (knappt 1 dl)
4 st äggulor
60 gr osaltat smör

Blanda alla ingredienserna i en värmetålig skål.

Sätt skålen över en kastrull med kokande vatten ( vattenbad)

Vispa till en fin, slät och krämig konsistens.

Tag bort från värmen och lägg över curden i en kruka eller glasskål.

Plasta och låt svalna i kylen.

Grädde :

Vispa ca 4-5 dl grädde tjock, inte för hård.

Lägg en pannkaka på ett uppläggningsfat.

Bred ett tunt lager hallonsylt och ett tunt lager grädde på första lagret.

Lägg på nästa pannkaka och stryk ett tunt lager lemoncurde och ett tunt lager grädde.

Fortsätt lika med så många pannkakor du har.

Jag tryckte ut mindre runda pannkakor med en utstickare på de sista pannkakorna och lade mer i mitten för att få lite mer höjd på min tårta, men det gör man bara om man vill ha så.

Spackla lite grädde på ovansidan och spritsa eventuellt lite toppar.

Garnera med frukt eller bär och varför inte med små fina maränger.

Prova du med vettja.

Lycka till!


Grattis Bons David!

I Love You! ❤️











Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning