Lakrits macarons





I dag var det ett riktigt uruselt väder, så jag blev lite glad av det. Då är det inget snack om vad jag ska hitta på en söndag som denna. Macarons var ett tag sedan, och med lakritstryffel blev första gången jag provade. Lakrits är sådant man antingen älskar eller inte. Jag älskar, men yngsta sonen gillar inte. Jag gjorde en annan variant också bara för hans skull, men det tar vi en annan gång.

Jag har lagt upp ett steg för steg på hur jag gör mina macarons under rubriken kakor, så gå dit så får du hjälp med lite bilder hur jag gör dem.
http://lenaryhnellandersson.blogspot.se/2014/12/hur-jag-gor-macarons-steg-for-steg.html

Jag blandade i 1 msk lakritspulver i macarons smeten, för att få lite extra lakritssmak, och färgade med svart livsmedelspulverfärg. Jag hade på lite saltlakrits strössel innan jag gräddade dem.

Den goda fyllningen i mellan gjorde jag så här:

150 g mörk choklad
1 1/2 dl vispgrädde
1 tsk honung
1 1/2 msk lakritspulver
25 g rumsvarmt smör


Hacka chokladen. Koka upp grädden, honungen och lakritspulvret. Tag kastrullen från plattan och rör ner chokladen i den heta grädden. Rör tills all choklad har smält och rör till sist i det rumsvarma smöret.
Låt lakritstryffeln stå och tjockna i rumstemperatur. Det tar några timmar så om du har bråttom så kan du ställa den i kylen. Man får passa den om den står kallt så den inte blir för hård.
Bred på en klick tryffel på hälften av kakorna och lägg hälften uppe på och tryck i hop lite grand.

De kan med fördel läggas i plastlåda med lock i kylskåpet, håller sig minst en vecka. Går utmärkt att frysa på samma sätt. De tinar väldigt snabbt så de är perfekta att ha på lut i frysen.



Hoppas du provar baka dessa små godingar, du kommer inte att ångra dig.

Lycka till!



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning